Inspiration & tips

Boosta hälsan i höst

Nu är vi där. I virustider. Vart vi än vänder oss så är det någon som hostar och snörvlar. Hjälp immunförsvaret att stå emot så kanske du klarar dig ifrån de värsta höst- och vinteråkommorna, eller åtminstone drabbas av en mildare variant.

Några anledningar till att vi lättare blir sjuka under denna årstid är att vi vistas mer inomhus, att immunceller fungerar sämre vid lägre temperaturer och att det råder brist på solljus som ger D-vitamin. Helt går det inte att skydda sig från influensa och förkylningar men man kan boosta sitt immunförsvar och hjälpa det på traven.

1. Sov gott
Om vi sover dåligt under en längre tid ökar risken för flera sjukdomar, minnet försämras och immunförsvaret försvagas. Försök att lägga dig lite tidigare, utan mobil. Läs en bok eller en tidning och låt kroppen varva ner.

2. Stressa mindre
Forskning visar att stress och depression kan påverka vårt immunsystem. Vid långvarig stress är återhämtning och vila viktigt för att komma i balans. Ta din stress på allvar om den påverkar dig och ditt liv negativt.

3. Ät hälsosamt
Immunsystemet har svårt att göra sitt bästa vid näringsbrist. Att aktivera immunförsvaret kräver också mycket energi och näring. Satsa på en välbalanserad kost och ta dig tid till att leta upp goda och nyttiga recept och inhandla produkterna så att du har dem hemma och inte slarvar med maten.

4. Lägg till vitaminer
D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion. Under vinterhalvåret har många av oss nordbor för låga doser av D-vitamin på grund av bristen på solljus. C-vitamin är också viktigt för immunförsvaret, och minskar dessutom trötthet och utmattning. Prata med Life om vilka vitaminer som du kan komplettera din kost med.

Källa: lifebutiken.se

Följ oss

Följ oss på Instagram och Facebook. Där får du information, erbjudanden, tips och inspiration!

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email